Wednesday, September 24, 2014

Min første bogtur

Jeg er nu kommet hjem efter min første bogtur. Det var en lille 5 dags tur, så jeg fik en lille fornemmelse af hvordan det er at være på bogture. Turen begyndte onsdag d. 23. Hvor Haeyli og jeg tog afsted fra Iringa til Mafinga om morgenen for at sælge bøger der hele onsdagen. Mafinga ligger halvanden times kørsel fra Iringa af hovedvejen mod Mbeya.
Dagen efter gik turen til Mgololo som ligger 3 -4 timer fra Mafinga af jordveje. Derude solgte vi så bøger torsdag for derefter at få en god nat søvn, hvilket er tiltænkt efter en dag stående ved en bil uden rigtig at lave noget andet end at vente på den næste kunde.

Fredag kørte vi så videre til en lidt større by Igowole 3 timer fra Mgololo. Der tilbragte vi hele fredag og lørdag med at sælge bøger. Her var der ikke så meget venten som der var de andre dage, for der var seminar fredag, lørdag og søndag i den lokale kirke. Efter det første seminar blev jeg inviteret af Biskoppen af Mafinga stift til at komme at spise middag med alle de forskellige præster der var tilstedet, det var en oplevelse for sig selv at få lov til det. Og jeg sad der som den eneste hvide og den eneste under 25 og spiste sammen med alle disse vigtige folk. Følte mig malplaceret. Senere på dagen oplevede jeg for første gang Tanzanier lovsyng, helt sikkert en oplevelse værd, og noget vi i Danmark kunne lære lidt af.

Kirken ser var seminar i/ved i Igowole

Bilen pakket ud klar til bogsalg. Lidt primitivt, da det er Hilux'en vi køre i og ikke Land Rover da den er på en længere tur

Lovsang under seminar med, med dans og sang af lungernes fulde kraft, fantastisk at opleve

Lørdag eftermiddag kørte vi tilbage til Mafinga for at finde et sted at sove, så vi kunne sælge bøger udenfor den lutherske kirke i Mafinga søndag. En forholdsvis stor kirke, der bliver totalt fyldt med mennesker hele to gange hver søndag, fantastisk.

Inden jeg begynde at køre bil herned troede jeg det vil være ret svært at gøre, da man køre i den forkerte siden af vejen, men nu føltes det allerede som rutine.

Der er skønt at være med til at brede kristen litteratur ud til Tanzanierne, og være med til at gøre Guds arbejde sådan. Men Tanzanierne går meget op i hvordan de ser ud, og som kristen hernede skal du helst have den rigtige bibel og sangbog, og gerne helt nye hele tiden. Ordsproget ”En bibel der er ved at falde fra hinanden, tilhører som regel en person, der ikke er ved at falde fra hinanden.”   Er ikke rigtig kommet hele vejen til Tanzania. Det medføre så, at vi helt klart sælger flest bibler, men tit til folk der allerede har mindst en. Mens alle de super gode bøger som vi har ikke bliver solgt. Disse bøger er virkelig gode og til en pris mellem 3 og 15 kr. for bøger der i Danmark vil koste mellem 50 og 350 kr. Dette er frustrerende.

Guds fred

Bede emner: 

At jeg må lære sproget godt nok til at kunne begynde at fortælle om hvad de gode bøger handler om så jeg kan sælge dem i stedet for en bibel mere.

At Gud må vise hvilke bøger jeg skal vise til hvilke mennesker, da der er bøger til mange forskellige situationer.

At jeg må finde nogle flere gode venner her i Iringa by.


Takke for tiden herned indtil nu, det er fantastisk at alt er gået godt indtil videre.   

No comments:

Post a Comment