Wednesday, August 27, 2014

15 dage i et nyt spændende land

15 dage er der nu gået siden jeg vinkede farvel til familien i lufthavnen i Danmark. 15 dage der er jo ikke så meget tid, så der kan vel ikke nå at ske så meget på så få dage. Men der må jeg så sige jeg har taget fejl, efter bare en uge lagde jeg en aften i sengen og tænkte at det havde været en eventfuld, men vellykke første måned pga. alle de ting der var sket på så kort tid.

Jeg tog som sagt fra Danmark d. 11 og landede i Dar es Salaam d. 12 om morgenen. Derefter tilbragte jeg de næste par dage i Dar, hvor jeg bl.a. var med på en bogtur i byen, så jeg fik en fornemmelse af hvordan ting foregår i Dar, det meste af en dags bog tur i storbyen går med at sidde i kø. Så for mig var det en lettelse at komme til Iringa, hvor der ingen kø er og hvor det hele er lidt mere Afrikansk og simpelt, lidt mindre morderne.

Iringa

Jeg var i den internationale kirke, den første søndag jeg tilbragte i Iringa, og det var en kæmpe succes, jeg mødte mennesker på min egen alder, og hvis man kan føle sige bedre tilpas og velkommen end jeg føler mig i selvskab med dem fra Kirken, så har jeg endnu det til gode i mit liv. Alle var rare, snaksaglige, og ville høre om hvordan det gik, hvordan Iringa nu var osv. Det var virkelig skønt at opleve.

Efter kirke kørte Francisca og Samuel Muck mig ud på sprogskolen, der ligger ved River Vally Camsite, hvis du endnu ikke har været der, så er det bestemt en af de steder der skal på din To Do liste. River Vally ligger i smukke omgivelser bestående af klipper, bjerge, en flod og massere af planter. Virkelig Guds fantastiske skaberværk i dets fulde udfoldelse. Hvad angår det med at lære sproget, så går det stille og roligt fremad, jeg har ingen problemer med grammatikken for en gangs skyld, men mit ordforråd er meget fattigt, og jeg har svært ved at huske alle de nye ord, som vi får hver dag. Ca. 50 nye hver dag. Jeg går på sprogskole sammen med 6 personer, der skal arbejde med at oversætte biblen til stammesprog her i Tanzania, de er alle ansat af S.I. L. Derudover så er der en Canadisk familie som er ved at starte en safari op herned, de er også på sprogskolen, og dem er jeg blevet rigtig gode venner med.  

En amerikansk familie flyttede hertil for under et år siden, og er ved at bygge deres hus, kun halvanden kilometer fra River Vally Campsite. Det er en virkelig skøn familie, der er virkelig indbydende, jeg var i fredags med deres tre børn og deres veninde ude at svømme i floden, en virkelig awesome oplevelse som helt sikker ikke er den sidste af slagsen her i Tanzania.

I lørdags var jeg ude på en farm og spille volley, sammen med en masse andre Mzungu (hvide mennesker). Der mødt jeg for første gang Chalotte, som skal bo lige ved siden af mig på Kompounden i Iringa. Hun virkede til at være en frisk ung pige, med smil på læben, så det skal nu nok blive hyggeligt. Også er der det kæmpe plus at hun taler DANSK og ikke Engelsk eller Kiswahili som alle andre gør.

Tak for forbøn

Bedeemner

At jeg må blive bedre til at huske ord, og derved bedre til at tale Kiswahili.
At Gud må hjælpe med at udfylde den plads jeg her taget herned for at udfylde.
At jeg fortsat må få gode venner og føle mig velkommen her i Iringa.


No comments:

Post a Comment